Wordt je site niet goed gevonden door zoekmachines? Komen mensen wel op je site terecht, maar vinden ze er niet wat ze eigenlijk dachten te vinden? Of komt er sowieso nauwelijks traffic via zoekmachines op je site terecht? Grote kans dat je je site dan niet goed geschikt hebt gemaakt om door zoekmachines op de juiste manier opgepakt te worden. Dat gaat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, namelijk meestal niet vanzelf.
Je bent de enige niet
De tijd dat zoekmachines op iedere zoekterm die mensen invoerden een overzichtelijk lijstje met resultaten konden presenteren, die is voorbij. Er zijn zo ontzettend veel websites actief, in ons land maar zeker ook wereldwijd, dat het onmogelijk is om alle sites die aan bepaalde zoekcriteria voldoen te laten zien. Om die reden zijn zoekmachines al een hele tijd geleden begonnen om de resultaten zo relevant mogelijk te maken. Zij ontwikkelden algoritmes die ervoor konden zorgen dat bezoekers de voor hen zo relevant mogelijke resultaten te zien kregen op een bepaalde zoekterm.
Klink perfect, toch? Zeker. Het probleem bleek echter al snel dat het nog niet zo gemakkelijk te bepalen was wat het ene resultaat nu precies relevanter maakte dan het andere. Websites die toch al veel bezoekers hadden en dus flink groot waren, kwamen als vanzelf ook bovenaan de zoekresultaten te staan. Om hier als kleinere partij tussen te komen bleek flink lastig.
Wil je het goed doen? Schakel dan hulp in
Deze situatie bestaat op dit moment eigenlijk nog steeds. Grote partijen worden snel relevanter bevonden, en belanden daardoor vaak hoog in de zoekresultaten. Het gevolg? Zij ontvangen nog meer bezoekers, en worden nog groter.
Toch is er ook voldoende hoop voor kleinere partijen. Er zijn namelijk meer factoren dan alleen maar grootte die je site relevant kunnen maken. Wat deze zijn wordt steeds duidelijker, waarmee SEO een steeds grotere rol gaat spelen bij het ontwerpen en vullen van een website.
SEO staat voor niets meer of minder dan het leven van de zoekmachines zo makkelijk mogelijk maken. Voor op de juiste plekken de juiste woorden te gebruiken, die de juiste mensen naar jouw site halen. Dit op een juiste manier uitvoeren is echter een kunst, of een wetenschap eigenlijk. Want welke woorden zijn voor welke website het belangrijkst, en waar vermeld je deze? Dat heeft vaak enig onderzoek nodig. Gelukkig zijn er bureaus die hierin gespecialiseerd zijn, en die dit voor je over kunnen nemen. Grote kans dat zij ook direct aan de slag willen gaan met linkbuilding, ervoor zorgen dat er vanaf andere sites naar die van jou wordt gelinkt. Ook dit helpt namelijk mee je site relevanter te maken. In zee gaan met een goede partij, die continue monitort wat er moet gebeuren, kan je eindelijk die stroom aan bezoekers opleveren waar je zo op hoopte.