De voordelen van VoIP ten opzichte van traditionele telefoon systemen zijn uitgebreid. Vrijwel elk bedrijf kan enorme voordelen halen door de uitvoering van deze geavanceerde communicatietechnologie.
Wat is VoIP?
VoIP (Voice over Internet Protocol) wordt ook wel aangeduid als Hosted VoIP, Business VoIP, Cloud PBX en een verscheidenheid aan andere termen met soortgelijke betekenis.
Lagere kosten
Kostenbesparing is één van de voordelen van VoIP wat vrijwel elk bedrijf kan waarderen. Je kunt anders veel telefoonlijnen installeren waardoor de kosten snel zullen oplopen, vooral als je bedrijf regelmatig interlokale gesprekken voert.
De communicatiedata worden gewijzigd in datapakketten en verzonden via het IP-netwerk, de afgifte van een enkele telefoonlijn kunnen worden gebruikt door twee bellers.. Het IP-netwerk kan een directe IP-verbinding met je telefoon service provider of gewoon je bestaande internet verbinding (of een combinatie van beide) zijn.
De traditionele telefoonlijnen berekenen doorgaans voor elke minuut beltijd, waarbij met VoIP bellen je enige kosten de maandelijkse kosten van je ISP zijn. Als je een groter bedrijf hebt dan is bijvoorbeeld een 085 nummer aanvragen met VoIP uiterst aantrekkelijk.
Kosteneffectieve hardware en software
Eén van de extra kosten voordelen van VoIP zijn de beperkte kosten in verband met hardware en software die nodig is om het systeem te bedienen. Kwaliteit providers ervoor zorgen dat hun klanten altijd over de meest up-to-date software beschikken en zorgen voor de huidige hardware. Dit elimineert de noodzaak voor bedrijven om hun eigen telefoons en infrastructuur te hebben, wat kan leiden tot extra kostenbesparingen.
Vereenvoudigde Conferencing
Zonder de noodzaak van speciale telefoonlijnen, wordt conferencing aanzienlijk vereenvoudigd. Traditionele telefoon systemen zorgen voor conferencing, maar je zult moeten betalen voor een extra service en hosting.
Met een geconvergeerd datanetwerk, zijn deze functies meestal ingebouwd in de toch al lagere prijs van de VoIP-dienst die je al betaalt.
Meer dan alleen gesprekken
Een bijkomend voordeel van VoIP is dat het video-conferencing veel eenvoudiger maakt. In feite, kun je verschillende media formatten tijdens een telefoongesprek of video-oproep verbinden.
Meer werkgevers ontdekken de voordelen van VoIP bellen nu hun personeel werkt vanuit huis.
Wat ze ook ontdekken zijn de voordelen van VoIP die hun werknemers zo effectief mogelijk in staat stellen om gebruik te maken van het telewerken. Met VoIP kunnen medewerkers op afstand gebruik maken van de spraak-, fax- en datadiensten van het kantoor of via het intranet.
Hoewel telewerken één ding is, zijn er meer voordelen van VoIP. Terwijl de traditionele telefoon systemen een uniek nummer vereisen, is VoIP anders. In het geval dat je jouw huidige kantoor of locatie om welke reden dan ook moet verlaten, kan jouw VoIP-systeem eenvoudig worden overgezet.
Beter gebruik van bandbreedte
Een van de weinig bekende voordelen van VoIP is dat het zorgt voor een efficiënter gebruik van jouw bestaande bandbreedte. Aangezien ongeveer de helft van gesprekken bestaan uit stilte, blijft VoIP die hiaten in de informatie met andere gegevens uit andere bandbreedte opvullen om een beter gebruik van je middelen te maken. VoIP zorgt voor de compressie van spraak en leidt tot een verdere verbetering van de efficiëntie.