Zonder klanten zal jouw bedrijf niet kunnen bestaan. Daarom is het geen wonder dat steeds meer organisaties er alles aan doen om potentiële klanten aan zich te binden en zich thuis te laten voelen op hun kantoor. Zeker nu er door de versoepelde maatregelen in verband met Corona weer meer is toegestaan, zullen er de komende tijd ook weer mensen op kantoor worden ontvangen. Maar hoe zorg je er als ondernemer voor dat deze mensen zich prettig voelen op kantoor?
Steeds meer organisaties investeren veel geld bij het gastvrij maken van hun kantoorinrichting. In de zoektocht naar het bieden van een thuisgevoel op kantoor kan er aan ontzettend veel verschillende dingen worden gedacht. Grootschalige veranderingen, maar ook kleine dingen die een groots effect kunnen hebben. In dit artikel geven we 3 tips hoe jij gasten beter kunt ontvangen op kantoor.
1. Investeer in lekkere koffie
Dit klinkt misschien een beetje als een vreemde tip. Maar ga nu eens zelf na wat je zegt als je mensen thuis ontvangt? Het is dan heel vanzelfsprekend om ze een lekkere bak koffie of kopje thee aan te bieden. Je komt dan bovendien ook niet aan zetten met goedkope instant koffie, maar geeft bij voorkeur lekkere kwaliteitskoffie voor een echt ‘thuisgevoel’.
Wij Nederlanders zijn dol op koffie. We behoren tot één van de grootste koffiedrinkers wereldwijd. Meer dan 80 procent van onze bevolking drinkt wekelijks een kop koffie, waarvan meer dan de helft zelfs dagelijks koffie drinkt. Met een gemiddelde van circa 4 kopjes mag je wel veronderstellen dat de meeste mensen graag koffie drinken.
Bovendien associëren we koffie vaak met gastvrijheid. Wanneer je ergens koffie aangeboden krijgt, voelt het gelijk alsof je welkom bent. Alsof je er mag zijn. Daarom is het zo belangrijk om ook op kantoor in lekkere koffie te investeren. Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleine ondernemers. Een koffiemachine klein zakelijk aanschaffen is gewoon mogelijk en kan al voor een groot deel de indruk van jouw gasten (positief) beïnvloeden.
2. Vertel verhalen met accessoires
Het is voor klanten belangrijk dat ze jouw bedrijf echt kunnen zien. Dat je laat zien waar jullie voor staan, wat jullie droom is. Kies er bijvoorbeeld voor om foto’s op te hangen van eerdere projecten of dingen waar jullie als bedrijf trots op zijn. Of maak een moodboard met dingen die jullie in de toekomst willen bereiken. Vertel hier gerust over met je gasten. Dit biedt een transparante kijk op het bedrijf.
3. Neem de tijd
Er is niets vervelender dan het gevoel hebben dat je op moet schieten. Niet voor jou en niet voor de klant. Trek daarom voldoende tijd uit voor het gesprek. Reken liever wat ruimer, zodat je in elk geval in alle rust kunt praten. Neem de tijd om lekkere koffie te zetten, eventueel de jas aan te pakken en misschien nog een kleine rondleiding te geven. Stel wat vragen over de rit hiernaar toe of een simpele opmerking over het weer. Dat breekt het ijs en laat zien dat je echt de tijd neemt voor jouw gasten.