Als zelfstandig ondernemer is het van groot belang om je administratie op orde te hebben. Dit is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook heel belangrijk voor jezelf om te kunnen monitoren hoe het eigenlijk met je bedrijf gaat. Waar komt het geld binnen en waar gaat het er weer uit. Dit zijn hele relevante gegevens voor je verdere strategie voor je onderneming. Kortom, het is verstandig om wat aandacht te besteden aan het bijhouden van een sluitende bedrijfsadministratie. Daarom hebben we de beste zes tips en tricks voor je op een rijtje gezet voor een naadloze administratie. Startende ondernemers en geïnteresseerden voor een sluitend huishoudboekje, lezen jullie mee?
1. Ken je rechten en plichten
De Belastingdienst legt de verplichting op voor iedere onderneming om een bedrijfsadministratie bij te houden. Zo moet je onder meer een grootboek bijhouden, debiteuren- en crediteurenadministratie en de inkopen en verkopen bijhouden. In deze administratie bijhouden gaat gegarandeerd wat werk zitten, maar wist je dat er ook voordelen te behalen zijn bij de Belastingdienst? Je doet er daarom verstandig aan je goed te (laten) informeren bij de Belastingdienst. Zo kun je wanneer je aan het urencriterium voldoet onder voorwaarden gebruik maken van de zelfstandigenaftrek wat weer fiscaal interessant kan zijn. Een (online) bezoekje waard dus!
2. Begin op tijd!
Wanneer je op de hoogte bent van wat er van je verlangd wordt, dan is het zaak om op tijd te beginnen met je administratie en dit niet voortdurend voor je uit te schuiven. Vind je administratie een vervelend klusje? Zorg dan dat je hiermee als eerste op de dag begint. Dit concept heet eating the frog en houdt in dat je zaken waar je tegenop ziet als eerste aanpakt zodat je daar niet de hele dag tegenaan zit te kijken. Deze tactiek scheelt je gegarandeerd veel kostbare tijd!
3. Je eigen administratiekantoor
Maak van de administratie bijhouden een leuke klus door een aparte ruimte in je woning of kantoor in te richten om de administratie te kunnen bewaren. Je mag vrolijke mappen gebruiken, gezellig kleuren en mooie opbergsystemen. Als het maar overzichtelijk is en jij er blij van wordt! Uiteraard kun je er ook voor kiezen om je administratie enkel digitaal op te slaan en te investeren in een systeem waar je (vol) automatisch een administratie kunt uitdraaien. Kies je voor de digitale variant? Zorg dan dat je hiervan een back-up maakt op een externe harde schijf.
4. Zakelijk versus privé
Om het overzicht te houden tussen je zakelijke en privé uitgaven is het verstandig om direct bij de start van je bedrijf een zakelijke rekening te openen. Zo hou je zakelijk en privé gescheiden en kun je je volledig focussen op de administratie van je onderneming zonder dat daar de boodschappen van een pak luiers of de taart voor je partner haar verjaardag tussendoor komen. Hierdoor creëer je direct meer overzicht en dit zal je op termijn ook weer tijdswinst opleveren.
5. Eating the frog deel 2
Als je eenmaal bent begonnen met je administratie, zorg dan ook dat je dit voortdurend bijwerkt. Liever elke week een uurtje werk dan dat je ieder kwartaal een week vrij moet plannen om je achterstallige administratie bij te werken. Blok daarom momenten in je agenda waarop je van jezelf aan de administratie moet en hou je daar ook aan.
6. Ken je zwaktes
Is administratie echt niet jouw ding en ben je er veel meer uren aan kwijt dan je lief is? Herken dan je eigen zwaktes en schakel hulp in waar nodig. Je kunt er altijd nog voor kiezen om je boekhouding uit handen te geven. Kies dan wel voor een professionele partij want goedkoop kan ook duurkoop zijn op het vlak van uitbesteding!