Ineens schiet het je te binnen: dé manier om te groeien als bedrijf. Misschien denk je wel aan het ontwikkelen van een geheel nieuw product of het aanbieden van nieuwe diensten, maar je kunt het ook over een heel andere boeg gooien met bijvoorbeeld marketing. Er zijn heel veel verschillende manieren waarop je jouw bedrijf kunt verbeteren. Vaak blijft het helaas echter bij dagdromen. Vooral ondernemers die al jaren actief zijn, hebben soms moeite om te dromen en die dromen daadwerkelijk om te zetten tot de realiteit. Een eigen bedrijf kan best onzeker zijn. Dus waarom sleutelen aan iets als je eindelijk een mooi, stabiel plateau hebt bereikt?
Hier kunnen we heel eenvoudig over zijn. Een bedrijf is er immers om te groeien. Het mag niet jouw doel zijn om telkens nét voldoende winst te behalen om ‘rond te komen’. Iedere ondernemer heeft de wens om groter te groeien en meer successen te boeken. En misschien zit dat ene succesnummer op dit moment wel in jouw hoofd. Hoog tijd dus om alle angsten overboord te gooien en jouw nieuwe ideeën naar de praktijk om te zetten. Maar hoe pak je dit precies aan?
Onderzoek hoe dit kan worden gefinancierd
De meeste bedrijfsplannen vragen helaas om de nodige investeringen. Dat is geen probleem als je al een aardig zakelijk spaarpotje hebt opgebouwd. In sommige gevallen is dit echter niet voldoende en sta je voor een duivels dilemma. Sluit je een bedrijfskrediet af of spaar je nog even door tot het wél mogelijk is om dit zelf te financieren?
Veel ondernemers vinden het spannend om een zakelijke lening af te sluiten. Want wat als een idee toch niet zo goed wordt ontvangen als verwacht? Wat als je straks niet in staat bent om deze lening af te lossen of het een aantal jaar met veel minder geld moet doen?
Bedenk echter goed dat het ondernemerschap soms ook vraagt om het nemen van risico’s. Dat je bereidt bent om risico’s te nemen is al duidelijk. Anders was je nooit zzp’er geworden. Bovendien heeft een bedrijf financiële investeringen nodig om te kunnen groeien. Zonder kan het niet blijven voortbestaan. Kies voor een aanbieder waar jij vertrouwen in hebt en kunt lenen tegen het laagste tarief. Wanneer je écht vertrouwen hebt in jouw idee, zal zakelijke financiering van Floryn alleen maar goed uitpakken.
Stel je idee voor aan naasten
Zelf ben je natuurlijk weinig objectief als het om je eigen idee gaat. Soms kan iets in je eigen hoofd fantastisch klinken, totdat je het idee ook buiten je eigen hoofd toetst. Aan naasten, maar ook aan andere ondernemers. Daarom is het belangrijk dat je het idee zo snel mogelijk met anderen bespreekt. Hoe vaker je het vertelt, hoe meer je ontdekt of het wel of geen goed idee is. En of er überhaupt wel animo voor is.
Neem de tijd om te brainstormen
Met alleen de basis van een goed idee kom je er niet. Deze moet nog veel verder worden uitgewerkt om successen te kunnen boeken. Neem daarom ook de tijd die je nodig hebt om te kunnen brainstormen. Wees in het begin niet al te kritisch en laat je niet hinderen door praktische zaken. Alles kan en mag. Bekijk waar dit je toe leidt en denk dan pas echt realistisch na. Zo kunnen de mooiste ideeën ontstaan.