Wanneer je als ondernemer producten ontwikkelt en van plan bent om ze te verkopen of te verhandelen, zul je deze producten vaak moeten voorzien van een handleiding of gebruiksaanwijzing. Maar waar moet je dan precies op letten en welke mogelijkheden zijn er? In dit artikel zetten we voor jou alvast wat handige tips op een rijtje.
Kies de aanpak die bij je past
Iedere onderneming zal de vormgeving van de handleiding op een andere manier benaderen. Zo kun je ervoor kiezen om zelf de handleiding te schrijven, maar je kunt ook een technisch schrijver aannemen of inhuren en vragen of hij of zij aan de hand van jouw kennis van het product de handleiding wil schrijven. Wil je het gehele proces liever uit handen geven? Dan kun je er nog voor kiezen om het uit te besteden en de handleiding laten maken door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.
Voldoe aan de richtlijnen
Welke aanpak je ook kiest, het is belangrijk dat de technische documentatie (waaronder de gebruiksaanwijzing) voldoet aan de geldende richtlijnen. Deze richtlijnen zijn per product anders en daarom is het belangrijk dat je je er goed in verdiept, zodat je zeker weet dat de handleiding die je hebt gemaakt of hebt laten maken rechtsgeldig is. Wil je je product bijvoorbeeld verkopen of verhandelen in Europa? Dan zul je aan de Algemene Richtlijnen inzake Algemene Productveiligheid en CE-richtlijnen moeten voldoen.
Bepaal een duidelijke doelgroep
Wanneer je wil beginnen aan de vormgeving van je handleiding kan het een goede leidraad zijn om een duidelijke doelgroep voor ogen te hebben. Op die manier zul je namelijk een beter beeld hebben van wat er in het document moet komen te staan. Zo zul je in een gebruiksaanwijzing voor consumenten willen proberen om vaktermen achterwege te laten zodat het makkelijker te begrijpen is voor de koper. Is de handleiding bedoeld voor specialisten en vakmensen? Dan doe je er juist goed aan om vakjargon te gebruiken. Deze professionals zullen immers weten waar het over gaat. Kortom: voordat je een handleiding maakt of laat maken is het slim om een duidelijke doelgroep voor ogen te hebben.
Niet alleen papier en tekst
Vind je dat een papieren handleiding met veel tekst niet echt bij jouw onderneming past? Geen probleem, want er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden op dit gebied. Zo zou je er ook voor kunnen kiezen om stukken tekst te laten vervangen door informatieve afbeeldingen die het gebruik van het product uitleggen. Daarbij komt dat je hierdoor ook als onderneming uitstraalt dat je duurzaam bezig bent; het bespaart namelijk een hoop papier en inkt. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je zelfs je product laten voorzien van instructievideo’s. Er zijn ook op dit gebied bedrijven met professionals die weten hoe je dit aanpakt!